Nele Vereecken is acteur, schrijver en regisseur voor theater en woont in Brussel.  Ze werkt vaak samen met andere artiesten.  Daarnaast ontwikkelt ze eigen werk.

Ze beschouwt een performer als een doorgeefluik. Iemand die als individu op het podium staat en tegelijkertijd een geschiedenis belichaamt die groter is dan zijzelf. Het is door de performer en haar of zijn persoonlijkheid dat het publiek iets voelt, dingen kunnen veranderen. Deze artistieke benadering is ook haar politieke manier van denken over hoe kunst te maken en hoe met anderen te leven.

Theater is een opeenvolging van handelingen.  Ze ensceneert fictieve personages en verhalen. Cinema, literatuur en beeldende kunst zijn belangrijke inspiratiebronnen. In 2014 schreef en ensceneerde Vereecken Lydia, een voorstelling over een gerenommeerde biologe die erkenning krijgt voor haar carrière als onderzoeker. Langzaam verandert haar dankwoord in een bekentenis waarin ze een aantal verborgen feiten over haar leven onthult.  Aan het einde van haar toespraak verandert ze in een dier. Lydia werd gespeeld door Mieke Verdin en was te zien in de KVS. Ze schreef de tekst 'Dead pigeon', over de banaliteit van geweld, voor de voorstelling Odium van choreografe Sara Sampelayo, die in première ging in theater Marni. In haar laatste stuk angel ensceneerde ze een fictief personage gebaseerd op Angela Merkel.  Haar personages, geschreven of geïmproviseerd, zijn onbedoeld grappig en tuimelen in absurde situaties. Ze vindt entertainen niet gemakkelijk maar zoekt naar humor omdat die verder gaat dan pijn en gezien kan worden als bewijs van een levendige samenleving.

Momenteel schrijft ze aan twee nieuwe voorstellingen applaus en De Distributieriem.

foto: Herman Sorgeloos